Szerdai gyerek/The Wednesday Child
A Szerdai gyerek főhőse egy olyan fiatal lány, aki küzd az anyasággal, hiszen bizonyos okok miatt nem lehet együtt a gyerekével. Egy érzékeny, női történet az anyaságról.
A filmet a Karlovy Vary Filmfesztiválon lehetett először látni. A 19 éves Maja (Vecsei Kinga) azért küzd, hogy 5 éves kisfia felügyeleti jogát megkaphassa, akit egyébként ugyanott nevelnek, ahol annak idején őt. Munkahelye nem túl ígéretes: egy művelődési házban dolgozik takarítónőként, a gyermekének apja (Antal Zsolt) pedig illegális munkákat vállal, legtöbbször kocsikat tör fel. A film legtöbb jelenetében nincs otthon. Semmi esélyük sincs arra, hogy megkapják fiuknak a felügyeleti jogát, azonban a férfit nem is bosszantja ez a gondolat. Mivel gyerekük nem akar megszólalni, azt gondolják róla, hogy néma. Ezt az apja így tudja le: „majd csinálunk másikat”. Főszereplőnknek viszont komoly tervei vannak: vissza akarja szerezni kisfiát. Vágyik a szeretetére, amit ugyanúgy ő sem kapott meg annak idején, ráadásul az életével is szeretne valamit kezdeni. A szomszédnője egy mikrohitel programról szól neki, aminek a segítségével vállakozhat, ezáltal pedig pénzt kereshet. Rájön arra, hogy ez a kulcs ahhoz, hogy visszakaphassa a fiát.
Ennek a mikrohitel programnak a segítségével a főszereplő három mosógépet vesz, hogy mosodát nyisson. A telepen senkinek sincs mosógépe, mindenki kézzel mos, tehát ezzel mind magán s fián, mind a közösségen tud majd segíteni. Maja mosodája a nyitás napján nincs még teljesen készen, hiszen rengeteg dolog közbejött – mind érzelmi, mind külső hatásra – , a megnyitót viszont meg kell tartani. Feszült az az érzelmi pillanat is, amikor János, a mikrohiteles férfi rájön arra, hogy Maját egyáltalán nem egyszerű kiszakítani abból a környezetből és kapcsolatból, ahova a fia és a megszokás köti őt.
Főszereplőnk az amatőr Vecsei Kinga, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) textiltervező szakán tanul. Véleményem szerint azonban nem alakít túl nagyot: vannak jelenetek, amelyekben egészen természetesen tud játszani, (például amikor a kisfiával kell szerepelnie), de egy csomó olyan feladatot nem tud teljesíteni színészi szempontból, ami által a néző követni tudná a film történéseit. Nem minden esetben tudja érzékeltetni a nézővel Maja visszafogott érzelmeit, így tehát inkább csak az erőltetett durvaságot lehet érezni rajta. Ez észrevevődik a mélyhangon történő beszólásokban és a trágár beszédmódon, ami egyébként azért tűnik annyira műnek, mert az amatőr színésznőnek nem szokása káromkodni – ezt ő is elmondta a film szegedi premiere utáni beszélgetésen a közönségnek.
Ugyanezeket lehet elmondani Antal Zsoltról is, a Maja párját alakító szintén amatőr színészről, akinek a hangját le kellett cserélni az Ötvös Andráséra. A Szerdai gyerekben vegyes az amatőr színészek csapata: vannak olyan civilek, akik még sosem voltak kamera előtt, és vannak olyanok is, akik valamilyen kultúrához kapcsolódó téren dolgoznak, és csak önmagukat kell adniuk a vásznon. Thúróczy Szabolcs alakítja a mikrohitelprogramos embert, Jánost, akibe Maja végül szerelmes lesz.
A cím arra utal, hogy Maja szerdánként láthatja a fiát az intézetben, de valójában ő maga is gyerek még: olyan dolgokat kell megtennie a kisfiáért, amiket még ő is elvár. A film nagyon jól rátapintott arra a nemzetközi trendre, hogy szociális témákkal foglalkozzon, mint például a szegénység és annak társadalmi kezelése. Jól kiválasztott és a külföldi közönség számára nagyjából ismeretlen témát mutat be, amivel akár sikeres is lehet a Szerdai gyerek.
♠Zilahi Ágnes Réka